Αλχημική Συνταγή για τη Δημιουργία Ανθρωπάριου: Σπέρμα + Κρέας σε Κατάσταση Σήψης= Μίνι Τεχνητός Άνθρωπος


Το ζήτημα της δημιουργίας ζωής δεν ξεκινά από τον Φρανκεστάιν της Mary Shelley, όταν ο ομώνυμος χαρακτήρας χρησιμοποίησε απαγορευμένη επιστημονική γνώση για να δημιουργήσει ζωή. Η ανθρωπότητα είχε ξεκινήσει να ενδιαφέρεται για τη δημιουργία τεχνητής ζωής από την κλασσική αρχαιότητα και πιθανώς πολύ νωρίτερα. Μια εκδήλωση του φαινομένου είναι η ιδέα του Ανθρωπάριου, ενός μικροσκοπικού ανθρωποειδούς που πίστευαν ότι μπορούσε να δημιουργηθεί με μαγικά μέσα.
Η ιστορία αυτής της ιδέας συνδυάζει πολλά θέματα καθώς σχετίζεται με πρώιμες θεωρίες της Ιατρικής περί της αναπαραγωγής και της κυοφορίας, της δημιουργίας ζωής από ανόργανα συστατικά και την αρχή της ζωής και με τομείς της σύγχρονης γενετικής μηχανικής και της κυβερνητικής.


Δεν χρειάζεται Ωάριο
Η αναγεννησιακή Ιατρική θεωρούσε ότι το κύριο στοιχείο της δημιουργίας ζωής στην αναπαραγωγή προερχόταν από τον άντρα κι ήταν το σπέρμα. Η μήτρα ήταν απλά ένα θερμό και γεμάτο θρεπτικά συστατικά δοχείο μέσα στο οποίο το έμβρυο μπορούσε να τραφεί και να μεγαλώσει, παρόλο που πίστευε ότι εδώ παραγόταν η πρώτη ύλη για να δημιουργηθεί ένας ενήλικας. Η πρώτη ύλη που το έμβρυο χρησιμοποιούσε για να μεγαλώσει ήταν εκείνη που καθόριζε τί είδους άνθρωπος αυτό θα γινόταν αργότερα.
Αυτή η ιδέα ότι το σπέρμα ήταν το κύριο συστατικό, απαραίτητο για να δημιουργηθεί η νέα ζωή και η μήτρα ήταν απλώς ένα δοχείο που συμμετείχε παθητικά, ξεκινά από τον Αριστοτέλη που τον θεωρούσαν αυθεντία στις φυσικές επιστήμες τόσο στο Μεσαίωνα όσο και στους ύστερους Κλασσικούς Χρόνους.

Η μήτρα μπορούσε να αντικατασταθεί από ένα Ζεστό Θάλαμο
Ο Αριστοτέλης δεν πίστευε ότι ήταν εφικτό να δημιουργηθεί ανθρώπινη ζωή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο εκτός από τη σεξουαλική αναπαραγωγή και τεκνοποίηση, αλλά η θεωρία του άφηνε ανοιχτό αυτό το ενδεχόμενο. Αφού η μήτρα ήταν μόνο ένα δοχείο για το έμβρυο, θεωρητικά θα μπορούσε να αντικατασταθεί από κάποιο άλλο σκεύος με την προϋπόθεση ότι θα χρησιμοποιούνταν ανθρώπινο σπέρμα. Εκτός από το σπέρμα, πίστευαν ότι χρειαζόταν ένας ζεστός θάλαμος και κάποιο είδος πρώτης ύλης που θα μπορούσε να είναι κρέας σε αποσύνθεση.
Αυτές οι αρχικές θεωρίες σχετικά με την ανθρώπινη αναπαραγωγή έχουν εδώ και πολύ καιρό καταρριφθεί, αλλά όσο ίσχυαν, έκαναν την δημιουργία ενός ανθρωπάριου να μοιάζει τόσο εφικτή όσο σήμερα η κλωνοποίηση.

Δημιουργία Ζωής από Αδρανή Συστατικά
Μια ακόμη ιδέα που έκανε τη δημιουργία ανθρωπάριου να μοιάζει εφικτή, ήταν η θεωρία της δημιουργίας ζωής από αδρανή στοιχεία. Οι Κλασσικοί, Μεσαιωνικοί, κι Αναγεννησιακοί φιλόσοφοι πίστευαν ότι όντα όπως οι μύγες, οι βάτραχοι και τα ποντίκια δημιουργούνταν αυτόματα από αδρανή συστατικά. Για παράδειγμα πίστευαν ότι οι μύγες δημιουργούνταν από κρέας που σάπιζε.
Η εντύπωση ότι το ανθρωπάριο θα μπορούσε να δημιουργηθεί από αδρανή στοιχεία με την προσθήκη σπέρματος μοιάζει πολύ με τη σημερινή πεποίθηση της επιστήμης ότι η ζωή δημιουργήθηκε τυχαία από αδρανή στοιχεία.

 «Συνταγές» για το Ανθρωπάριο
Στις αρχές του Μεσαίωνα οι αλχημιστές και οι φιλόσοφοι είχαν αρχίσει να συγκεντρώνουν συνταγές για την δημιουργία του ανθρωπάριου. Μια απ’ αυτές, η οποία περιγράφεται στο Βιβλίο της Αγελάδας, αναφέρει διεξοδικά διαδικασία κατά την οποία ένα θηλυκό ζώο, είτε αγελάδα είτε προβατίνα, έπρεπε να γονιμοποιηθεί με ένα μείγμα από σπέρμα και φωσφορίζον ορυκτό και να αποκεφαλιστεί μόλις θα γεννιόταν το ανθρωπάριο. Μετά τη γέννηση του έπρεπε να τραφεί με αίμα. Άλλες συνταγές χρειάζονταν θηλυκή μαϊμού ή φοράδα. Πίστευαν ότι το ανθρωπάριο διέθετε υπερφυσικές δυνάμεις όπως τη δυνατότητα να ελέγχει την εμφάνιση και την κίνηση της Σελήνης και να μετατρέπει τους ανθρώπους σε πρόβατα ή αγελάδες. Τα υγρά του σώματός του υποτίθεται ότι χάριζαν στον κατασκευαστή του τη δυνατότητα να περπατάει πάνω στο νερό, μεταξύ πολλών άλλων υπερφυσικών δυνάμεων.

Σπέρμα + Κρέας σε σήψη = Ανθρωποειδές
Μια συνταγή του Παράκελσου, αλχημιστή του 15ου αιώνα, πρότεινε στους αλχημιστές να γονιμοποιήσει τεχνητά μια φοράδα και να αφήσει το σπέρμα να σαπίσει μέσα στη μήτρα. Επίσης πίστευε ότι το ανθρωπάριο μπορούσε να δημιουργηθεί τοποθετώντας απλά σπέρμα σε ένα σφραγισμένο δοχείο μέσα στο οποίο είχε προηγουμένως βάλει ο αλχημιστής σάπιο κρέας ή κοπριά! Στο κείμενό του Περί της Φύσεως των Πραγμάτων αναφέρει:
«Αφήστε το σπέρμα ενός άντρα να σαπίσει σε ένα γυάλινο στρογγυλό δοχείο σφραγισμένο στο οποίο θα έχετε βάλει κοπριά αλόγου, για διάστημα 40 ημερών ή για τόσο χρόνο όσο θα χρειαστεί για να ζωντανέψει, να κινείται και να γυρίζει, πράγμα το οποίο εύκολα θα είναι ορατό λόγω του γυάλινου δοχείου. Θα γίνει κάτι σαν άνθρωπος, ωστόσο θα είναι διαφανές και χωρίς σώμα. Αφού θα τρέφεται καθημερινά με προσοχή και φροντίδα, με τα μυστικά συστατικά του ανθρώπινου αίματος και για 40 εβδομάδες διατηρηθεί σε σταθερή θερμοκρασία μέσα στην κοπριά αλόγου, θα γίνει ένα αληθινό ζωντανό νήπιο, θα έχει όλα τα μέλη του σώματος ενός νηπίου σαν να είχε γεννηθεί από γυναίκα, αλλά θα είναι πολύ μικρότερο. Αυτό το ονομάζουμε Ανθρωπάριο ή Τεχνητό Άνθρωπο. Κατόπιν θα πρέπει να μεγαλώσει με τη φροντίδα και την επιμέλεια που μεγαλώνει κάθε νήπιο μέχρι να φτάσει σε ωριμότητα να καταλαβαίνει. Αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα μυστικά που ο Θεός αποκάλυψε στο θνητό κι αμαρτωλό άνθρωπο. Γιατί είναι ένα θαύμα από τα μεγαλύτερα θαύματα του Θεού και μυστικό σημαντικότερο απ’ όλα τα μυστικά και δικαίως ως μυστικό θα πρέπει να κρατηθεί έως το τέλος των ημερών, όταν πια τίποτα δε θα παραμείνει κρυμμένο (Αποκάλυψη) κι όλα θα αποκαλυφθούν». Παράκελσος (μέσω Σαντροβίγιου) Περί της Φύσεως των Πραγμάτων.

Τεχνητός Άνθρωπος
 Μέρος της ιδέας για τη δημιουργία του Ανθρωπάριου ήταν να φτιάξουν έναν τεχνητό άνθρωπο όπως το Golem του Ιουδαϊκού μύθου, το οποίο μόνο ένας ιδιαίτερα ενάρετος ραβίνος μπορούσε να φτιάξει από χώμα. Υπήρχαν αντιδράσεις από κάποιους υψηλόβαθμους ιερείς της Εκκλησίας σχετικά με τη δημιουργία του Ανθρωπάριου καθώς θεωρείτο ότι ήταν να σαν προσπαθεί κανείς να παίξει το ρόλο του Θεού και ήταν ανήθικο να φτιαχτεί ένα ον ευφυές κι ανθρωπόμορφο μόνο και μόνο για να γίνει σκλάβος.

Θέματα Ηθικής σχετικά με το Ανθρωπάριο
Έτσι λοιπόν οι συζητήσεις για το Ανθρωπάριο αντανακλούν τα σημερινά διλήμματα για τη γενετική μηχανική και την κυβερνητική καθώς οι σύγχρονοι «αλχημιστές» προσπαθούν μέσω των παραπάνω να φτιάξουν ανθρωποειδή. Πολλές αντιδράσεις σ’αυτά τα νέα εγχειρήματα μοιάζουν με εκείνες για τη δημιουργία του Ανθρωπάριου, ειδικά για το αν θα μπορούσαν να θεωρηθούν ολοκληρωμένοι και κανονικοί άνθρωποι. Τα Ανθρωπάρια θεωρούνταν ισχυρά αλλά με μειωμένη νοημοσύνη και λογική, και γι’αυτό τα έβλεπαν ως κατώτερα ενός κανονικού ανθρώπου και κατάλληλα για σκλάβους. Υπήρχαν όμως και κάποιοι που δεν πίστευαν ότι προορίζονταν από τη φύση τους για σκλάβοι και ότι πρέπει να διέθεταν λογική και ψυχή. Αυτό αντικατοπτρίζεται στις σημερινές συζητήσεις σχετικά με το πώς θα πρέπει να αντιμετωπίζονται τα άτομα που δημιουργούνται από γενετική τροποποίηση και η Τεχνητή Νοημοσύνη. Μπορούν να θεωρούνται ισοδύναμα με τους κανονικούς ανθρώπους; Η παράξενη ιδέα των αλχημιστών για τη δημιουργία Ανθρωπάριων και το όνειρό τους σχετικά με αυτό, είναι εκπληκτικά επίκαιρα στην εποχή μας καθώς υλοποιούνται μέσω αληθινών ανακαλύψεων και δημιουργημάτων των σύγχρονων επιστημόνων και γενετιστών.